„Ak by sme dnes zavreli školy, je takmer isté, že by bol veľký tlak,
aby ostali zavreté až do konca decembra. Nástup detí po vianočných
prázdninách, 10. januára, by so sebou niesol nielen neistotu, ale aj
niekoľkotýždňové zameškanie učiva,“ uviedol podpredseda SaS a minister školstva Branislav Gröhling.
Poukazuje tiež na čísla, ktoré potvrdzujú, že školy nie sú ohniskami
nákazy. Odmieta preto i argumenty o tom, že ponechanie otvorených škôl
ohrozuje bezpečnosť a zdravie zamestnancov škôl. „Aj ostatné profesie
chodia normálne do práce. Navyše, máme až 71 percent pedagógov, ktorí
sú očkovaní prvou dávkou a podľa dát za posledný týždeň bolo len 3,4
percenta pozitívnych pedagogických zamestnancov,“ upozornil Gröhling.
Spolu s kolegami zo SaS pripomenul i to, ako by zatvorenie škôl skomplikovalo život rodičom detí. „Nie
každý rodič si vie zabezpečiť starostlivosť o svoje deti, ak by ostali
doma. Taktiež si musíme uvedomiť, že ak rodič musí ísť do práce, je
absolútne riziko, aby sme deti nechávali u starých rodičov, ktorí sú
najohrozenejšou skupinou z pohľadu úmrtí na ochorenie COVID-19,“ dodal minister.
Rozhodnutie nezatvoriť plošne všetky školy na Slovensku oceňuje aj
iniciatíva Dajme deťom hlas. Mieni, že model, ktorý sa prijal, je
správny. „Lockdown je nevyhnutný, aby sme mohli ochrániť naše
priority – znížiť počet pacientov v nemocniciach a zabezpečiť, aby deti a
mladí ľudia mohli pokračovať v prezenčnej výučbe aj po Vianociach a
vyhli sme sa situácii, ktorá nastala minulý rok, keď nesprávne nastavené
opatrenia na konci roka znemožnili deťom chodiť do školy ďalšie štyri
mesiace,“ uviedla za iniciatívu Andrea Hajdúchová.
Proti kroku liberálov, ktorí na vláde použili právo veta a presadili,
aby školy napriek odporúčaniu konzília ostali otvorené, je Slovenská
komora učiteľov (SKU). Sprísnené pravidlá bez zatvorenia škôl považuje
za nedostatočné z hľadiska ochrany zamestnancov škôl, žiakov a ich
rodín. Upozorňuje, že organizácia výchovno-vzdelávacieho procesu,
poznamenaná absenciami a nevyhnutným suplovaním učiteľov, ktorí sú chorí
alebo v karanténe, robí situáciu pri zabezpečení prevádzky škôl
neúnosnou. Učitelia sú navyše presvedčení, že navrhované krátke obdobie
dištančnej výučby by nemalo taký katastrofálny vplyv na vedomosti
žiakov, ako prezentuje strana SaS.